KRISTINEHAMN

Torsdagen den 20 September 2018 kl:18:30
Lokal: Kristinehamns bibliotek, Tullportsgatan
Arrangemang: Torsdag 20 september: Vart är svenskan på väg. Tendenser i svenska språket. Typ… absolut precis Professorn, tidigare ordf. i Språkrådet samt vice ordf. i Svenska Humanistiska Förbundet Olle Josephsson diskuterar aktuella företeelser i svenska språket. Ett levande språk som i ständig förändring engagerar, stimulerar och irriterar oss brukare. Vi kan utlova en spännande kväll i ett engagerande ämne.Våra arrangemang är kostnadsfria för medlemmar. Övriga 50:-
Föreläsare: Professor Olle Josephsson

För dig som vill delta i ett trivsamt eftersnack med fika är du välkommen med en anmälan senast tre dagar före aktuellt program. Du anmäler då på telefon till Marie-Louise Örtengren 0550-820 74 och det kostar 50:-
Medarrangör: Kristinehamns Humanistiska Förening med ekonomiskt stöd av Kulturnämnden

Torsdagen den 18 Oktober 2018 kl:18:30
Lokal: Kristinehamns bibliotek, Tullportsgatan
Arrangemang: Edith Oldenburg, guide och stor kännare av familjen Nobels liv föreläser om Bröderna Nobel – Globetrotter i industrins spår.Vi får en inblick i faderns influenser, bröderna Nobels uppväxt och deras omfattande utbildning, som blev ingången till en internationell framgångssaga. 1894 köpte Alfred Nobel försvarsindustrin AB Bofors-Gullspång i Karlskoga där han bodde på Björkborns Herrgård under somrarna 1894-1896. Alfred Nobel dog 1896 av en hjärnblödning i San Remo.Våra arrangemang är kostnadsfria för medlemmar. Övriga 50:-
Föreläsare: Edith Oldenburg

Torsdagen den 25 Oktober 2018 kl:19:00
Lokal: Kristinehamns bibliotek, Tullportsgatan
Arrangemang: Tobias Berglund, medförfattare till boken ”Finska Inbördeskriget” och forskare i modern politisk historia vid Uppsala universitet, kommer för att hålla ett föredrag med rubriken Finska inbördeskriget 1918 – ett svenskt krig. Om det bara några veckor efter självständigheten 1918 utbrutna skoningslösa inbördeskriget mellan \"röda\" och \"vita\".OBS!!! Inträde för alla 50:-.
Föreläsare: Tobias Berglund, författare

Medarrangör: Ett samarrangemang mellan Kristinehamns FN-förening, Föreningen Norden, Kristinehamns Humanistiska Förening och Vuxenskolan, med ekonomiskt stöd av Kulturnämnden. Ingår i Kulturkalaset

Onsdagen den 14 November 2018 kl:18:30
Lokal: Missionskyrkans Storstuga, Kungsgatan 24
Arrangemang: Hanna Enefalk, lektor i historia vid Karlstads universitet och redaktör för Personhistorisk tidskrift berättar om nyhetsförmedling\"Rötmånadshistorier: sensationer i skillingtryck och moderna media”Nyhetsförmedling i gången och modern tid. Förr kunde sorgeliga och dramatiska sånger stärka nyhetsupplevelsen nu styr sensationella och klickvänliga rubriker vår värld. Vi kan nog också få lyssna till ett och annat skillingtryck.Våra arrangemang är kostnadsfria för medlemmar. Övriga 50:- .
Föreläsare: Hanna Enefalk