KALMAR

Torsdagen den 13 September 2018 kl:19:00
Lokal: Linnéuniverstitetet, Nisbethska husets aula, Linnégatan 5
Arrangemang: När individen blev information – humanistiskt motstånd i en digital tid”Jag kommer att prata om sociala media, algoritmer och AI (artificiell intelligens), som reducerar människan till information som kan utnyttjas och säljas. Nu om någonsin behövs humanismen som motvikt.”
Föreläsare: Ulf Wickbom, Stockholm och Öland, är frilansjournalist, krönikör i Barometern och författare – senast med en bok om Åkerbokonstnärerna.

Torsdagen den 11 Oktober 2018 kl:19:00
Lokal: Linnéuniverstitetet, Nisbethska husets aula, Linnégatan 5
Arrangemang: ”De musiska konsterna” –där den västerländska kulturen började.\"Musik\" i antikens Grekland inrymde även sådant som poesi, dans, drama och komedi, som alla blivit uttrycksformer även i vårt kulturliv och som vi moderna människor också måste förhålla oss till. Musikens funktion i dessa musiska konster står i centrum för föredraget.
Föreläsare: Gullög Nordquist är professor em. i antikens kultur och samhällsliv vid Uppsala universitet. Hon är internationellt verksam författare och föreläsare med inriktning på klassisk grekisk kultur; en av hennes specialiteter är tidig musik.

Torsdagen den 15 November 2018 kl:19:00
Lokal: Linnéuniverstitetet, Nisbethska husets aula, Linnégatan 5
Arrangemang: Jon Engström – mångsidig mångsysslare.”Trädoktorn” började som läkare och blev sedan hårdhänt virkeshandlare innan han satte fart på det sömniga Kalmar genom sina skriverier i Barometern (som han grundade) och genom sina böcker, bland andra nyckelromanen om Kråkvinkel, där ett antal lätt igenkännliga Kalmarprofiler figurerade.
Föreläsare: Peter Danielsson är historiker vid Kalmar läns museum och en välkänd ”historieberättare” som levandegör just vår historia.

Torsdagen den 6 December 2018 kl:19:00
Lokal: Linnéuniverstitetet, Nisbethska husets aula, Linnégatan 5
Arrangemang: \"Det jag har skrivit, det har jag skrivit mellan raderna\" (Ekelöf) –om biblioterapi som metod, praktik och gemensamt skapande av mening.Många kan vittna om erfarenheten att litteraturläsning inte bara utvecklar utan också har positiv effekt på hälsan – som behandlingsform heter det biblioterapi.
Föreläsare: Birgitta Palmqvist Fält är legitimerad psykolog i Göteborg som sedan drygt 20 år arbetar med psykiatriska patienter i sluten och öppen vård, enskilt och i grupp, och använder litteratur, film och skrivande i arbete med patienter och personalgrupper.